حساب کاربری

یا

ماکستوف نیوتنی 190 میلیمتر

آنچه در این مطلب خواهید خواند

محمد طاها قوچ کانلو

ساختار این تلسکوپ در رده ی اپتیک های بازتابی ترکیبی قرار می گیرد زیرا از تیغه بسیار با کیفیت ماکستوف بر روی طراحی اپتیک های نیوتنی بهره می برد که ساختار ماکستوف نیوتنی را شکل می دهد . این تلسکوپ آینه اولیه ی کروی با قطر 190 میلیمتر ، آینه ثانویه 64 میلیمتر ( که 34 % از قطر و 11 % از مساحت ورودی نور را می پوشاند ) و تیغه ی تصحیح کننده ماکستوف بر روی دهانه ی تلسکوپ استفاده شده است .

نکته ی قابل توجه در مورد آینه ثانویه آن است که به حدی بزرگ طراحی شده است که دایره تصویر قابل قبولی را در اختیار ما میگذارد و در مقابل به حدی بزرگ نیست که مزاحمتی برای رصد ما ایجاد کند و شما برای رصد نیز می توانید بسیار عالی از آن استفاده کنید . آینه اولیه این تلسکوپ با قطری معادل 190 میلیمتر ، دارای فاصله کانونی 1000 میلیمتر است که در نتیجه آن نسبت کانونی 5.26 را در اختیار ما می گذارد که اپتیکی با این نسبت کانونی در زمره ی تلسکوپ های سریع برای عکاسی نجومی از اجرام ژرف آسمان قرار می گیرد . هم چنین این ابزار با این قطر دهانه توان تفکیک مناسبی تا 0.6 ثانیه قوس ، حد قدر تا 14.1 ، بزرگنمایی کاربردی تا 300 و بزرگنمایی تئوری تا 380 برابر را به ما می دهد .

حال نوبت به تیغه ی تصحیح کننده این اپتیک فوق العاده می رسد :

هنگامی که صحبت از تلسکوپهای نیوتونی ساده به عمل می آید خطای کما اولین موضوعی است که باید بدان پرداخته شود. البته این عیب اپتیکی خود را در رصد های معمولی و رصد سیارات نشان نمی دهد ولی هنگامی که بخواهید با تلسکوپتان عکاسی کرده و یا در بزرگنما ئی های کم رصد کنید آزار دهنده می باشد. خطای کما با کاهش نسبت کانونی افزایش می یابد و خود را بصورت کشیدگی ستاره ها در گوشه های تصویر نشان می دهد .

pic 1
خطای کما را در تلسکوپهای نیوتونی با نسبتهای کانونی متفاوت

در تصویر روبه‌رو اثر خطای کما را در تلسکوپهای نیوتونی با نسبتهای کانونی متفاوت( 4 تا 12 ) ملاحظه می کنید. همانطور که دیده می شود خطای کما در مرکز تصویر در تمام نسبتهای کانونی صفر است و عملا وجود ندارد ولی با دور شدن از مرکز تصویر بشدت افزایش می یابد . نسبت این افزایش در نسبتهای کانونی کم بسیار بیشتر است. برای کاهش یا حذف این خطا در تلسکوپهای استفاده کرد. این قطعه در فوکوسر قرار می گیرد و خطای کمای Coma Corrector نیوتونی می توان از قطعه ای اپتیکی به نام نیوتونی ها را بسیار کم می نماید و توسط آنها می توان نیوتونی ها را تبدیل به ابزارهائی مناسب برای عکاسی نجومی تبدیل کرد. این قطعه اپتیکی ارزشمند که شما می توانید آن را از موسسه آسمان شب تهیه نمائید برای عکاسی و رصدهای با میدان دید زیاد کارائی خوبی دارد ولی هنگامی که از آن استفاده می کنید کیفیت مرکز تصویر تا حدی کاهش می یابد و برای رصد سیارات کمیکیفیت افت می کند. آیا راهی وجود دارد که خطای کما را کاهش داد و یا حتی حذف کرد؟ یکی از راه های بسیار عالی برای حل این موضوع تلسکوپهای ماکسوتف نیوتونی هستند که توسط تیغه ای اپتیکی در جلوی لوله تلسکوپ خطای کما را تقریبا حذف میکنند ودر عین حال کیفیت تصویر در تمام نقاط نیز عالیست و در واقع ما را در زمان تست تلسکوپ به حیرت واداشت .

 

 

 

بدنه اصلی تلسکوپ تماماً از آلومینیوم ، با طولی معادل 95.25 سانتی متر و وزن کلی 11 کیلوگرم (همراه یا آینه ها ، تیغه و که از انعکاس نور در (Baffles) فوکوسر ) ساخته شده است .همچنین در قسمت داخلی بدنه 5 تیغه در نظر گرفته شده است سطوح داخلی تلسکوپ جلوگیری می نماید و همچنین تأثیر شگفت انگیزی در افزایش کنتراست تصاویر شما دارد. نکته ی مثبت دیگر تعبیه مکان قرار گیری فن خنک کننده ی آینه اولیه در پشت آن است .

newt mak190 sw 1 1
بدنه اصلی تلسکوپ

اما در ادامه به فوکوسر کریفورد دو سرعته ( 11:1 ) و 2 اینچ این تلسکوپ می رسیم که با حرکتی بسیار نرم شما را برای رسیدن به بهترین وضوح تصویر یاری می دهد . یکی از نکات منفی در مورد این فوکوسر آن است که نحوه ی نسب آداپتور عکاسی به شکل پیچ شدنی و ثابت نیست بلکه آداپتور شما در داخل جایگاه چشمی قرار گرفته و با پیچ ها ی نگه دارنده محکم می شود.

2s 1
سحابی سه‌تکه، عکس از محمد طاها قوچکانلو

را EQ در مرحله بعد به استقرار مناسب این تلسکوپ می رسیم که بدلیل وزن خالص و اولیه 11 کیلوگرم ، استقرار مستحکم 6 پیشنهاد میکنیم که مقر ایده آلی برای این طرح شاهکار اپتیکی است .

همچنین در تستی که در فروردین سال 1390 بر روی این تلسکوپ انجام شد ابزار های زیر در کنار این اپتیک استفاده شد که نتیجه آن تصاویر بدست آمده در این مقاله است .

 

 

 

لوازم مورد استفاده :

f/ اپتیک اصلی : ماکستوف نیوتنی 190 میلیمتر 5.3 

Canon EOS 40D modified : دوربین 

شکستی 70 میلیمتر آکروماتیک با فاصله کانونی 500 میلیمتر : GuideScope تلسکوپ راهنما 

Orion StarShoot : Auto Guider 

EQ مقر : استوایی 6 

3s
کهکشان مرداب، عکس از محمد طاها قوچکانلو

خلاصه ای از مزایای اصلی این تلسکوپ :

  1. به حداقل رسیدن خطای کما (در مقایسه با اشمیت نیوتنی ها تقریباً نصف است)
  2. تخت بودن میدان دید
  3. فوکوسر دو سرعته کریفورد ( 11:1)
  1. قابلیت نصب فن خنک کننده آینه اولیه
  2. وجود 5 لایه تیغه بافل برای افزایش کنتراست تصویر
  3. دو منظوره بودن برای رصد و عکاسی
4s
کهکشان فرفره، عکس از محمد طاها قوچکانلو

 

معایب تلسکوپ :

و بالاتر EQ 1. وزن زیاد و محدود کردن مقر به 6

  1. نحوه ی نگه داری آداپتور به شکل فشاری

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

امتیاز شما به این مطلب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تصویر موسسه طبیعت آسمان‌شب

موسسه طبیعت آسمان‌شب

مؤسسۀ طبیعت آسمان شب مجموعه‌ای علمی و فرهنگی است که از مهرماه ۱۳۸۱ با مدیریت بهرنگ امین‌تفرشی فعالیت پیوسته‌اش را آغاز کرده‌است. این مؤسسه با در اختیار داشتن گروهی متخصص و متعهد در حیطه‌های مختلفی از دانش نجوم و طبیعت در حال فعالیت است که این موارد از تهیه ابزارهای نجومی، تدوین منابع آموزشی، ارائۀ آموزش‌های لازم به علاقمندان نجوم و ستاره‌شناسی گرفته تا انجام فعالیت‌های گسترده در زمینه احداث و تجهیز رصدخانه‌های شخصی و دانشگاهی، ساخت ابزارهای روزآمد آموزشی مانند آسمان‌نما و ربات‌های آموزش‌دهنده و … را پوشش می‌دهد.

جدیدترین محصولات

پیشنهادهایی برای شما

Original price was: 11,900,000 تومان.Current price is: 11,400,000 تومان.

دوربین دیجیتال تلسکوپی 50x

مطالب مرتبط
اختر فیزیک چیست؟

اختر فیزیک چیست؟

تلسکوپ ترکیبی

تلسکوپ ترکیبی

تماشای ستاره ها راهی جادویی برای فرار از دل‌ مشغولی‌ های زمینی

تماشای ستاره ها راهی جادویی برای فرار از دل‌ مشغولی‌ های زمینی

بزرگ‌ ترین چیز در کیهان چیست؟

بزرگ‌ ترین چیز در کیهان چیست؟

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول